05433449891-3زاهدان - خیابان دانشگاه - دانشگاه 57pishkhan.sbceo.ir
خبرها
تاریخ انتشار: یکشنبه 16 تیر 1392

  برگزاری پنجمین همایش مقررات ملّی ساختمان

امتیاز: Article Rating
پنجمین همایش مقررات ملّی ساختمان با رویکرد آسیب‌شناسی مقررات ملّی ساختمان و معرفی دستگاه‌های برتر در زمینه رعایت مقررات ملّي ساختمان در ساخت و سازها، با حضور آقايان مهندس ابوالفضل صومعلو معاون مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي، مهندس مهدي هاشمي رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان، دكتر غلامرضا هوائي مديركل مقررات ملّي ساختمان، استاندار قزوين، نمايندگان قزوين در مجلس شوراي اسلامي، مديران كل ستادي وزارت راه و شهرسازي، معاونين ادارات کل بنياد مسكن انقلاب اسلامي، معاونین عمرانی استانداری‌ها، مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها، رؤسا و اعضای هیأت مدیره سازمان‌های نظام مهندسی و کاردانی ساختمان، شهرداران مراکز استان‌ها، اعضاي شوراي اسلامي شهرهاي استان قزوين، اعضاي کمیته‌های تخصصی مجموعه مباحث مقررات ملّی ساختمان و جمعي از مهندسان و علاقمندان، در روز چهارشنبه مورخ 12/04/1392 در محل دانشگاه بين‌المللي امام خميني (ره) شهر قزوین برگزار گرديد.
در جلسه صبح پس از پخش آياتي از كلام الله مجيد و سرود جمهوري سالامي ايران به ترتيب آقايان مهندس محمدزاده قائم مقام وزير و مديركل راه و شهرسازي استان قزوين، مهندس فرخ‌زاد رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان و مهندس عجم استاندار قزوين ضمن خوشامدگويي به ميهمانان جلسه به ايراد سخنراني پرداختند. سخنرانان بعدي جلسه آقاي دكتر هوائي مديركل مقررات ملّي ساختمان، آقاي مهندس هاشمي رئيس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي و رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان و آقاي مهندس صومعلو معاون وزير راه و شهرسازي بودند كه در زمينه‌هاي مرتبط با مقررات ملّي ساختمان مباحثي را مطرح كردند.
دكتر هوائي مديركل مقررات ملّي ساختمان در اين همايش بيان داشتند: مقررات ملّي ساختمان مجموعه‌ای از بايدها و نبايدهاي حوزه ساخت و ساز است که باعث افزايش ايمني، آسايش و صرفه اقتصادي استفاده كنندگان از ساختمان خواهد شد. وي با اشاره به اينكه در حال حاضر مجموعه 21 گانه مقررات ملّي ساختمان امروز در دسترس افراد قرار دارد افزود: اين مقررات پس از تصويب قانون نظام مهندسي در سال 1374 توانست مفهوم واقعي خود را پيدا كند و به مرور زمان نيز به طور مرتب به روز شود.
مدير كل مقررات ملّي ساختمان وزارت راه و شهرسازي با تاكيد بر اينكه مجموعه مقررات ملّي ساختمان الفباي ساخت و ساز در كشور محسوب مي‌شود تصريح كرد: خوشبختانه در چهار سال گذشته كليه مباحث اين مقررات به روز شده و مبحثي مانند پدافند غيرعامل نيز به مجموعه مقررات ملّي ساختمان افزوده شده است. وي با بيان اينكه در گذشته فقط نام مبحث اول مقررات ملّي ساختمان وجود داشت گفت: در حال حاضر اين مبحث نيز به طور كامل تدوين و تصویب شده و بزودی در دسترس افراد قرار خواهد گرفت. ايشان همچنين از در دست تدوين بودن مبحث 22 تحت عنوان تعمير و نگهداري ساختمان خبر داد و افزود: خوشبختانه با اقداماتي كه در زمينه ترويج مقررات ملّي ساختمان انجام شده و اين همايش نيز نمونه‌ای از اين اقدامات است، هم اكنون نام مقررات ملّي ساختمان و اصول آن براي متخصصان كشور در شهرهاي مختلف نامي آشناست. مدير كل مقررات ملّي ساختمان وزارت راه و شهرسازي ادامه داد: برگزاري آزمون ورود به حرفه مهندسي كه سالانه يك الي دو بار در سراسر كشور برگزارمي شود نيز از ديگر مواردي است كه باعث می‌شود مهندسان با مجموعه مقررات ملّي ساختمان آشنا شوند.
وي به اقدامات انجام شده در زمينه كنترل و نظارت عاليه بر رعايت مقررات ملّي ساختمان نيز اشاره كرد و اظهار داشت: با وجود تمام مشقت‌ها و كمبود نيرويی كه داشتيم بر کلیه ساخت و سازهای کشور بصورت تصادفی نظارت عالیه انجام دادیم. وي ادامه داد: در راستای انجام نظارت و كنترل دقيق تر بر نحوه اجراي مقررات ملّي ساختمان، سال گذشته 300 نفر مهندس داراي پروانه اشتغال جذب و در اختيار دستگاه‌های اجرايي استان‌ها قرار داده شد. همچنين وزير محترم راه و شهرسازي نيز اعتباري براي كنترل و بازرسي پروژه‌ها تعيين كرد و در اختيار قرار داد.
دكتر هوائي از تهيه و تدوين آيين نامه‌های برخورد با متخلفان، ‌بيمه كيفيت و برچسب انرژي ساختمان‌ها خبر داد و گفت: اين آيين نامه‌ها هم اكنون در دولت هستند كه اميدواريم به زودي تصويب و به مرحله اجرا برسند که در صورت ابلاغ تحول عظیمی در اجرای صحیح مقررات ملّی ساختمان معمول خواهد شد.
مدير كل مقررات ملّي ساختمان در خصوص دستگاه‌های برتر پنجمين همايش مقررات ملّي ساختمان اظهار داشت: امسال هفت اداره كل راه و شهرسازي، هفت سازمان نظام مهندسي ساختمان و شش اداره كل بنياد مسكن انقلاب اسلامي استان و تعدادي از شهرداري‌ها به عنوان دستگاه‌های برتر مقررات ملّي ساختمان انتخاب شده‌اند.
در خاتمه جلسه صبح با اهداي لوح تقدير و تنديس مقررات ملّي ساختمان، از برگزيدگان رعايت مقررات ملّْي ساختمان در دستگاه‌هاي اجرايي و همچنين تعدادي از پيشكسوتان در حوزه‌هاي مرتبط با تدوين و كنترل مقررات ملّي ساختمان تجليل بعمل آمد.
در ادامه همايش سه كارگاه آموزشي جهت مهندسان داراي پروانه اشتغال به كار مهندسي و ساير علاقمندان برگزار گرديد. در این كارگاه‌هاي آموزشي به موضوعات پدافند غيرعامل، آسيب‌شناسي مقررات ملّي ساختمان و حفاظت و ايمني در كارگاه‌هاي ساختماني و گودبرداري‌ها پرداخته شد.
گفتنی است، همه ساله بررسي عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي از جمله شهرداري‌ها، سازمان نظام مهندسي ساختمان، ادارات كل راه و شهرسازي، اداره كل آموزش فني و حرفه‌ای، موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي و بنياد مسكن انقلاب اسلامي در زمينه رعايت مقررات ملّي ساختمان، آئين نامه‌های اجرايي و شيوه‌نامه‌هاي ابلاغي آن و در اجراي مواد «30 الي 35» قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان، به منظور تبيين ساز و كار حاكم بر انجام فعاليت‌هاي هر يك از اين دستگاه‌ها در فرآيند توليد ساختمان «برنامه ريزي، طراحي، اجرا و نظارت» و نحوه تعامل آن‌ها با يكديگر براي ارتقاي كيفيت ساخت و سازها و ميزان مشاركت هر يك در چارچوب وظايف قانوني، بررسي و دسته بندي نقاط قوت و ضعف عملكردي موجود در دستگاه‌هاي مرتبط با صنعت ساختمان و اولويت‌بندي آن‌ها بطوری كه زمينه و بستر مورد نياز براي ارائه پيشنهادات لازم به منظور رفع نقايص و تقويت نقاط قوت فراهم شود صورت مي‌گيرد.

" دفتر مقررات ملّی ساختمان"

اشتراک گذاری
ثبت امتیاز