05433449891-3زاهدان - خیابان دانشگاه - دانشگاه 57pishkhan.sbceo.ir
خبرها
تاریخ انتشار: چهارشنبه 19 تیر 1392
اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان برگزار شد

  اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان برگزار شد

امتیاز: Article Rating
مهندس سید مهدی هاشمی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان در افتتاحیه اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به حضور حداکثری مردم در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، این حماسه بزرگ سیاسی را آغازی برای فراهم شدن زمینه حماسه اقتصادی دانست.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، وی با بیان این مطلب و اشاره به این که مهندسان نقش اصلی و و محوری را در خلق حماسه ایفا می کنند اظهار داشت: هدایت عمده ترین بخش اقتصادی به دست مهندسان کشور است. در واقع یک سوم اقتصاد کشور در حوزه عمرانی در گردش است و همانگونه که مطلع هستید، معادل سرمایه های نفت و گاز کشور سرمایه در بخش ساختمان و ابنیه داریم. پس باید توجه داشت که یکی از معیارهای سنجش ثروت کشور ابنیه آن به شمار می رود.
ساخت بنا بیش از بودجه کشور
به گفته مهندس سید مهدی هاشمی سالانه حداقل 260 میلیون متر مربع بنا احداث می شود که به تنهایی میزان آن بیش از بودجه کشور محاسبه شده است. 
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به این که بناها و سازه ها از ابتدا تا کنون نماد تاریخ و تمدن و شرایط اقتصادی و امنیتی گذشتگان بوده اند، گفت: لازم است ساختمان را به عنوان کالبد هویت سرزمین مان بپذیریم . چرا که این معماری و شهرسازی است که در طول تاریخ برجسته شده و پایداری خود را به جهان اثبات کرده است. با این حال سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با سرعت در حال کسب هویتی تازه است، هر چند که این سازمان در مقطعی دچار بحران شد و نتوانست از جایگاه پیشتازی خود در جهان دفاع کند، اما در حال حاضر در جهت جبران هویت کم رنگ شده گام برداشته است و هویت از دست رفته را بازیابی می کند. در این میان شاهد بودیم که اعتماد خوبی نیز در بین مردم به وجود آمد و در انتخابات اخیر شوراهای اسلامی شهر و روستا بیش از نیمی از منتخبان راه یافته به شوراها از بین مهندسان بودند.
مهندس هاشمی افزود: این مساله نشان از جایگاه محوری مهندسان دارد و این اعتماد عمومی که اصلی ترین سرمایه در نظام مهندسی ساختمان به شمار می رود در چشم انداز سازمان نیز مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به این مسایل است که  می توان حقوق مردم و توان مهندسان را در جامعه تثبیت و تبیین کرد.
از سوی دیگر نظام مهندسی ساختمان محور توسعه و آبادانی کشور است و مهندسان نیز با علم به این مساله بایستی نقش خود را به درستی ایفا کنند و افتخارات خود و سازمان نظام مهندسی را تداوم بخشند تا هم نظام جمهوری اسلامی از آن بهره مند شود و هم شان ملت در این بین حفظ گردد. 
به گفته او، مهندس ایرانی باید به پرچم توسعه در کشورهای اسلامی جهان تبدیل شود و این مهم چشم انداز و برنامه های هدفمند را می طلبد. ضمن این که باید قانون محوری چه در امور عمرانی و چه در امور تخصصی جایگزین کارفرما محوری شود. زمانی که بالاترین و اصلی ترین شخص کشور رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز همواره بر قانونی تکیه داشتند و دارند که اختیارات وی را نیز تعریف نموده است، لذا تمکین به آن و پیروی از قانون ضروری تر به نظر می رسد. ما نیز بنا داریم در جامعه مهندسی کشور و نظام مهندسی ساختمان این امر را پیاده کنیم . چرا که اگر برنامه محور و قانون محور باشیم، رشد، تعالی و توسعه همه جانبه پدیدار خواهد شد. 
مهندس هاشمی افزود: در قانون، مهرورزی، عدالت و رشد و تعالی وجود دارد و ما هم در تلاشیم قانون و مقررات ملی ساختمان را که امروز جوانی 18 ساله است به طور کامل مورد توجه قرار داده و به آن عمل کنیم. به نحوی که در مسایل فنی بتوانیم آن طور که چارچوب و آیین اجرای کار بیان می کنند از برنامه ریزی طراحی و نظارت گرفته تا بهره برداری بیشتر و بهتر به آن بپردازیم و آینده را نیز بر مبنای آن قرار داده و سیاستگذاری کنیم.
مهندس سید مهدی هاشمی با اعلام افتتاح رسمی شبکه اجتماعی مهندسان کشور در فضای مجازی به دست وزیر راه و شهرسازی و با حضور دکتر اخوان دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور به توصیف آن پرداخت و گفت: این شبکه در بزرگترین سازمان مردم نهاد و تخصصی کشور، سازمان نظام مهندسی ساختمان، شگل گرفته و به بهره برداری می رسد. 
وی در بخشی دیگر از سخنان خود از بودجه عمرانی کشور گفت که سال گذشته در شرایط خاص 39 هزار میلیارد پیش بینی شده بود که تنها 14 هزار میلیارد تومان آن محقق شد.
مهندس هاشمی در ادامه اظهار داشت: برای سال 92 نیز 37 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود که مصوب آن به عدد 56 هزار میلیارد تومان رسید که رشد خوبی را نشان می دهد. در این بودجه به بخش خصوصی و اصل 44 قانون اساسی نگاه ویژه ای داشته ایم و باید تلاش کنیم کاری که صورت می گیرد پر بار باشد.
البته در سال تغییر دولت رشد و اجرای بودجه مصوب مشکل است و باید توجه داشت که روند رو به رشد کنونی حفظ شود تا ارتقای جدی در این بخش شاهد باشیم.
بخش خصوصی وظیفه سنگینی بر عهده داشته و دارد. در دولت نهم و دهم نیز کارهای عمرانی بسیاری صورت گرفت اما در سال آخر کمی دچار کندی شد که باید تدبیر و خلاقیت و مدیریت مهندسان در کنار مسوولان قابل حل است.
نظام مهندسی محدود به سازمان، نهاد، ارگان و یا قوای مشخصی نیست، بلکه در تمام زمینه ها گسترده است . چون نیروهای مسلح که بخش زیادی از سیاستگذاری های فنی و تخصصی در حوزه عمرانی به وسیله آن ها انجام می شود. از این رو باید نقش محوری خود را ایفا کنیم. در دروه انتقال، نقش مهندسان بسیار مهم و قابل توجه است. انتظار می رود مهندسان در چرخه اقتصادی و عمرانی کشور به نحوی فعالیت کنند که حتی دیگر فعالیت های اقتصادی به واسطه آن ها رونق یابد.
مهندس هاشمی اظهار داشت: امروز می توان دید که بخش اقتصادی کشور با سه معضل اساسی اشتغال، مسکن و هدفمندسازی یارانه ها رو به رو است. اشتغال مهم ترین آن هاست و بحث دیگر مسکن است که برای تامین آن با کمبود مواجه بوده و نیاز به ساختار جدید داریم. خوشبختانه وزیر محترم راه و شهرسازی را می توان به عنوان پرچم دار و سردار ساخت مسکن نام برد. همان گونه که طیف غالب جامعه قشر جوان هستند لذا نیاز به مسکن و تامین آن برای این قشر باید مورد توجه قرار گیرد. اما در مجموع توجه به این سه معضل را باید در اولویت برنامه ها گنجاند.
او در پایان صحبت های خود گفت: دولت جدید به زمان برای استقرار کامل نیاز دارد و در این دوره نباید رکودی از جامعه مهندسان به چشم بخورد.

روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان
اشتراک گذاری
تصاویر
  • اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان برگزار شد
ثبت امتیاز